grupa literki

Grupa Literki

Witajcie nasze Literki! Zamieszczamy dla Was materiały tygodniowe z propozycjami zabaw i ćwiczeń wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Życzymy udanej zabawy!

Plan tygodniowy zajęć dydaktycznych

Tydzień 26

KRĄG TEMATYCZNY: Wakacje tuż-tuż

Temat dnia:Woda nie tylko do picia

  •  „Bulgocząca woda” – zabawa oddechowa, dmuchanie przez słomkę do kubeczka z wodą, zręczne przenoszeniewody przy użyciu łyżeczki do innego kubka.
  • „Co pływa? Co tonie?” – zabawa badawcza umożliwiająca wzbogacenie wiedzy dzieci na temat właściwościotaczających je przedmiotów.
  • ,,Rytmiczne pędzelki” – malowanie farbami w rytm skocznej, szybkiej oraz wolneji spokojnej muzyki.

Temat dnia: Słoneczne inspiracje

  • „Słoneczne barwy” – wycinanie żółtych kół i pasków bibuły, tworzenie słoneczników
  • „Głoskujące zwierzaki” – synteza głoskowa wyrazów, naśladowanie ruchem zwierząt.
  • „Żółte mozaiki” – układanie kompozycji geometrycznych z określonej ilości figur.
  • „Słoneczny koktajl” – obieranie, krojenie owoców i przygotowanie mlecznego koktajlu

Temat dnia: Zabawy paluszkowe

  • „Do jedzenia, do pisania” – zabawa grafomotoryczna, kreślenie wzorów na różnym podłożu.
  • „Plastelinowe litery” – zabawa dydaktyczna, wyklejanie plasteliną konturów liter, rozpoznawanie ich kształtu z zamkniętymi oczami.
  • „Farbowane palce” – malowanie rękami i nogami na dużych kartonach z użyciem różnokolorowych farb.

Temat dnia: Jedziemy na wycieczkę

  • „Kto pojedzie na wakacje?” – słuchanie treści utworu, animowanie treści opowiadania za pomocą przedmiotów zgromadzonych w sali, konstruowanie walizki z klocków.
  • „Podróże, fajna sprawa” – zabawa dydaktyczna,wskazywanie najpopularniejszych miejsc wyjazdów wakacyjnych, nazywanie przedmiotów przydatnych na wycieczkach oraz sposobów komunikacji w wybrane miejsca.
  • „Wakacyjna przygoda” – zabawa dydaktyczna, układanie opowiadania według własnych pomysłów dzieci, tworzenie ilustracji i tytułu do wymyślonej historii.

Temat dnia: Wakacyjne przygody

  • ,,Kto pojedzie na wakacje?”, inwencja twórcza dzieci
  • „Wakacyjne kalambury” – zgadywanki, próby pokazania określonego przedmiotu jedynie za pomocą gestów.
  • „Góry czy morze?” – praca plastyczna, tworzenie widoku morza i gór z dostępnych materiałów.

Tydzień 25

Temat tygodnia : Letnie wędrówki

Temat dnia : Nasze wędrówki po mapie 

„Kolorowe lato” – omówienie ilustracji przedstawiających przyrodę latem. Dziecko ogląda ilustracje. Wymieniają cechy charakterystyczne lata. Kończy zdania: Latem zawsze… Latem czasami… Latem nigdy… Następnie wymienia nazwy miesięcy i przypisuje je właściwej porze roku.

„Moje wakacyjne plany” – wypowiedz dziecka  na temat planów wakacyjnych 

 

„Letnie wędrówki” – omówienie mapy Polski połączone z wykonaniem ćwiczenia na karcie pracy. Na początku rodzic prosi dziecko , aby spróbowało powiedzieć, co to jest mapa, co można na niej zobaczyć, znaleźć. Zwraca też uwagę na granice państwa. Dziecko przypomina barwy flagi narodowej, godło, herb stolicy i swojego miasta. Następnie rodzic prosi o wskazanie regionów (nadmorski, nizinny, górski) oraz wybranych  miast Polski, zaczynając od rodzinnej miejscowości dzieci. Na podstawie obrazków w „Kartach pracy” dziecko ustala miejsca wakacyjnego wypoczynku i w ramkach rysuje odpowiednie krajobrazy (las, morze, góry, jezioro). Następnie nazywa i łączy  ptaki z miejscem ich występowania (las – dzięcioł, morze – mewa, góry – jastrząb, jezioro – dzika kaczka).


Pomoce : mapa Polski ,kredki , „Karty pracy” cz. 4, s. 59, ołówek

„Spacery małego badacza” – obserwacje przyrodnicze.Rodzic l prosi, aby dziecko rozejrzało się po ogrodzie ub po parku i znalazło kilka zjawisk charakterystycznych dla lata

Temat dnia : O czym szumi muszelka 

 

„Wyrazy i głoski” – ćwiczenia syntezy i analizy słuchowej wyrazów. Rodzic podaje dzieciom kilka wyrazów z podziałem na głoski. Zdaniem dziecka  jest dokonanie syntezy i powiedzenie wyrazu.

Zabawa dostępna na mailu grupy 

„Podróż w nieznane” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści. Przed rozpoczęciem czytania rodzic  prosi, aby dziecko  zwróciło  szczególną uwagę na zachowanie małej podróżniczki. 

„Czytamy” – czytanie tekstu wyrazowo obrazkowego w „Kartach pracy”. Dziecko czyta tekst „Delfin Fum”, wypowiada się na temat treści i ilustracji. Na kolejnej stronie czyta

wyrazy i otacza pętlami nazwy części elementów garderoby. W ćwiczeniu drugim czyta zdania z dwoma zakończeniami, ogląda obrazki i podkreśla właściwy wyraz. 

Pomoce: „Karty pracy” oz. 4, s. 61–62, ołówek, kredki 

„Żaglówka” – składanie modelu łodzi techniką origami. Rodzic pokazuje, jak złożyć z  kartki żaglówkę.. Gotowa  żaglówkę dziecko ozdabia kredkami i podpisuje


Pomoce: kartki, kredki, wzór składania żaglówki 

Temat dnia : Tam gdzie rosną szarotki

  • „W góry!” – ćwiczenie logopedyczne.Rodzic opowiada historyjkę o wyprawie języka w góry: Język, korzy- stając z pięknej pogody, wybrał się w góry. Przed wyprawą zrobił małą rozgrzewkę – przebiegł się kilka razy w kółko (dzieci oblizują szeroko otwartą buzię), zagrał w piłkę (wypychają policzki), później zjadł coś dobrego (naśladują żucie), pożegnał się z przyjaciółmi (posyłają buziaki) i poszedł (kląskają). Najpierw chodził po niskich górach (kilkakrotnie podnoszą język do wałka dziąsłowego i opuszczają za dolne zęby), później były wyższe (kilkakrotnie podnoszą język do górnych i opuszczają do dolnych zębów), aż wreszcie dotarł w naprawdę wy- sokie góry (podnoszą język w stronę nosa i opuszczają na brodę). Przez chwilę podziwiał piękne widoki (prze- suwają język w stronę jednego i drugiego ucha), a później udał się w drogę powrotną: przeszedł przez wysokie góry, później średnie i na końcu niskie. Wspominając swoją przechadzkę, wzdychał (wykonuje głęboki wdech nosem, a wydech ustami) i już planował następną wędrówkę. 

 

  • „Ważne sprawy na górskie wyprawy” – Dziecko  odpowiada na pytania rodzica dotyczące bezpieczeństwa podczas górskich wędrówek, odpowiedniego sprzętu i odzieży (właściwe buty, wygodny strój) oraz wyposażenia (apteczka, okulary, butelka wody, kanapki, krem z filtrem przeciwsłonecznym). Rozmowa dotyczy także konieczności trzymania się szlaków, wzmożonej ostrożności oraz roli, jaką spełnia Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. 
  • „Nad Morskim Okiem” – utrwalenie informacji o regionie górskim z wykorzystaniem karty pracy. Dzieci na podstawie zdobytych informacji wymieniają cechy charakterystyczne krajobrazu ukazanego na zdjęciu w „Kartach pracy”. Otaczają pętlami zdjęcia roślin i zwierząt, które występują w górach. Na następnej stronie oglądają ilustracje, omawiają zdjęcia i znaki, otaczają pętlami te, które wiążą się z górami. 

Pomoce: „Karty pracy ” oz. 4, s. 63–64, lupa , ołówek 

 

  • „Jaka chmura, taka pogoda” – oglądanie i opisywanie nieba. Dziecko  ogląda niebo, opisuje chmury, ich kształty, kolory. Stara się przewidzieć, czy z widocznych chmur może spaść deszcz.

Temat dnia :  Egzotyczne wyprawy 

  • „Pociąg głosek” – wyodrębnianie głosek na początku i na końcu wyrazów. Dziecko podaje słowa tak, aby nowe słowo rozpoczynało się głoską, którą skończyło się poprzednie, np. las, sowa, aparat, traktor.

 

  • „Wyprawa do dżungli” – opowieść ruchowa.Zabawa w której dziecko naśladuje ruchem treść opowieści: Szykujecie się na wyprawę. Zakładacie długie spodnie, bluzkę, wiążecie buty i zakładacie na głowę kapelusz. Jeszcze tylko plecak… Wkładacie do niego jedzenie, wodę i apteczkę. Teraz plecak na ramiona i w drogę. Idziecie jedno za drugim, bo droga jest bardzo wąska. Po obu stronach rosną wysokie drzewa. Oj, trzeba się pochylić, bo gałęzie zwisają nisko, bardzo nisko nad drogą. Taki marsz jest bardzo męczący. Idzie- cie bardzo wolno. Wreszcie można się wyprostować i swobodnie iść. O! Kolejna przeszkoda – strumyk. Trzeba będzie go przeskoczyć… Rozejrzyjcie się, ile tu zwierząt… Są małpy. Skaczecie razem z nimi, wysoko, jeszcze wyżej. Skradacie się na czterech łapach jak lwy. Cichutko stawiacie łapy, nie chcecie, żeby ktoś was usłyszał. Teraz słonie, stawiacie głośne, ciężkie kroki. Jesteście olbrzymimi zwierzętami, trąbicie z radości. W dżungli są też węże. Ślizgacie się po ziemi z głośnym sykiem… i zatrzymujecie się w bezruchu… Czas na najwyższe zwierzę, żyrafę. Ze swą długą szyją dumnie kroczy po trawie, rozglądając się dokoła. Po zabawie czas na odpo- czynek. Można teraz zjeść i napić się wody. Wyciągacie zapasy z plecaka. Słuchacie odgłosów dżungli… Czas wracać. Znowu jedno za drugim, bo droga jest bardzo wąska… Znowu trzeba przeskoczyć strumyk… A teraz pochylić się, bo gałęzie zwisają bardzo nisko nad drogą… Teraz szybki marsz… i jesteście w domu. 
  • „Mieszkańcy dżungli” – wykonanie sylwet zwierząt. Rodzic rozmawia z dzieckiem o życiu dzikich zwierząt. Wyjaśnia, co to jest dżungla i w jakich częściach świata występuje. Dziecko  wycina z „Pomocy dydaktycznych” sylwety przedstawiające zwierzęta: tygrysa, małpę, słonia i papugę, nazywają je i opisują ich wygląd. Następnie przykleja je do patyczków lub słomek do napojów. Wspólnie z rodzicem tworzy  scenerię dżungli, wykorzystując do tego kredki, blok techniczny i ścinki materiałów. 

Pomoce: ,,Pomoce  dydaktyczne ” – Sylwety zwierząt „Mieszkańcy dżungli”, nożyczki , patyczki lub słomki do napojów , taśma bezbarwna, blok techniczny, kredki, klej, ścinki tkanin

  • „Egzotyczne zadania” – zabawa matematyczna. Dziecko rozwiązuje  i układa zadania matematyczne na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Przykładowe zadania:
    Pięć krokodyli w Nilu pływało. Cztery uciekły. Ile zostało?
    Siedem słoni na trąbach grało. Przybiegły trzy. Ile wtedy grało? 
  • Osiem małpek po drzewie skakało. Pięć zeskoczyło. Ile zostało? 

W czasie słuchania zadań dziecko  manipuluje liczmanami i dokonuje obliczeń. Po kilku zadaniach dziecko same wymyśla treść, korzystając z sylwet zwierząt. Rodzic za każdym razem sprawdza poprawność obliczeń.
Pomoce : sylwety zwierząt , liczmany 

Temat dnia :  Szczęśliwe wakacje to bezpieczne wakacje 

  • „Wolno czy nie wolno?” – ocena prawdziwości zdań. Rodzic  zadaje pytania dotyczące zasad zachowania i ochrony przyrody, np. Czy w górach wolno zrywać szarotki? Czy na terenie rezerwatu można wędrować poza wytyczonym szlakiem? Czy w czasie burzy trzeba chować się pod drzewem? Czy możemy poprosić o po- moc policjanta, kiedy się zgubimy? Czy papiery i plastikowe butelki można zostawiać lub zakopywać w lesie? Czy można się kąpać na kąpielisku strzeżonym przez ratownika? 

 

  • „Plaża” – ćwiczenie na karcie pracy. Dziecko słucha zdań czytanych przez rodzica i  przyklejają na obrazku odpowiednie elementy. Następnie czyta wyrazy pod obrazkiem i wkleja  na obrazku odpowiadające im cyfry, tak żeby zgadzały się z opisami.


Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 67 

  • „Ważni ludzie na trudne chwile” – Rodzic  pyta dziecko , w jakich sytuacjach możemy potrzebować pomocy.Dziecko  opisuje możliwe sytuacje, w których niezbędna jest pomoc służb ratowniczych.

Tydzień 24

Krąg tematyczny: W poszukiwaniu sprawiedliwości

Temat dnia: Sprawiedliwość w bajkach i w życiu

  • „Czary ze słoną wodą” – zajęcia badawcze.
  •  „Koń i osioł” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. „Sprawiedliwość w bajkach i baśniach” –rozmowa na temat sprawiedliwości w bajkach i baśniach oraz interpretacja ilustracji w „Kartach pracy”
  • „Więcej nie znaczy ciężej” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wagi szalkowej. „Ćwiczenia ogólnorozwojowe” –ćwiczenia gimnastyczne; zestaw XVIII.

Temat dnia:Sprawiedliwe czy nie?

  • „Oliwa sprawiedliwa na wierzch wypływa” – eksperymentowanie oraz szukanie odniesień do potocznego powiedzenia.
  • „Co to znaczy sprawiedliwie?” – burza mózgów, definiowanie pojęć określających wartości oraz normy społeczne.
  • „Sprawiedliwe i niesprawiedliwe” – wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń. „W drodze do sprawiedliwości” – rozmowa kierowana, kształtowanie pozytywnych wzorców zachowań. 
  • „Sporty” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy.
  • „Simmama kaa” – nauka piosenki i zabawa rytmiczna z gestodźwiękami.

Temat dnia:Każdy ma głos

  • „Kto się śmieje?” – ćwiczenie logopedyczne
  • „Kiedy ocena jest sprawiedliwa?”– rozmowa.
  • „Czytamy” – doskonalenie czytania sylabami, karta pracy
  • „Obrazek na kratce” – ćwiczenie sprawności manualnej na karcie pracy.

Tydzień 23

Temat tygodnia : Świętujmy razem Dzień Dziecka

Temat dnia : Dzieci lubią się bawić 

 

  • „Kłótnia wyrazów” – zabawa słowna w której dziecko ma za zadanie odnaleźć obrazek lub słowo które jest jego przeciwieństwem.

Karty do zabawy dostępne na miału grupy 

 

  • „Nasze ulubione zabawy” – rozmowa kierowana. Rodzic zachęca dziecko  do rozmowy na temat spędzania wolnego czasu. Następnie rodzic na kartce zapisuje wyraz ZABAWA, od niego prowadzi strzałki i spisuje pomysły dziecka . Po wypisaniu wszelkich form aktywności proponuje, by pogrupować zabawy. Na osobnych kartkach dziecko rysuje różne symbole, np. chmura deszczowa – oznacza zabawy na niepogodę, słoneczko – zabawy na ładną pogodę, płatek śniegu – zimowe zabawy na świeżym powietrzu, rodzina – ulubione zabawy z rodzicami i rodzeństwem, dzieci – ulubione zabawy z rówieśnikami. 

 

  • „Zabawy z robotem” – doskonalenie percepcji wzrokowej, karta pracy. Dziecko  ogląda uważnie robota w ramce, nazywa kolory, figury, zwraca uwagę na szczegóły. Następnie dorysowuje pozostałym robotom brakujące elementy, żeby wszystkie wyglądały tak samo.


Pomoce: „Karty pracy” oz. 4, s. 44, kredki 

  • „Bańkowe wulkany” – eksperymentowanie z mydlinami. 

Na stoliku są rozłożone kubki plastikowe, rurki do napojów, płyn do mycia naczyń, szampon, proszek do prania, mydło w płynie, woda w dzbanku.Rodzic proponuje, by dziecko  wsypało/wlało do kubków detergenty, połączyło je z wodą i wymieszało. Następnie dziecko porównuje, co lepiej się rozpuściło, gdzie nie ma grudek, co ma płynną konsystencję, jaki ma kolor, zapach, czym się różnią roztwory. Na koniec dziecko (lub sam rodzic) dmucha w rurki do napojów zanurzone w cieczach i sprawdza, co się najlepiej pieni. Rodzic zwraca uwagę na bezpieczeństwo podczas tego eksperymentu. 

Pomoce: plastikowe kubki, rurki do napojów, proszek do prania, mydło w płynie, szampon, płyn do mycia naczyń, woda w dzbanku, łyżeczki

  • „Bańkowy świat” – zabawa w puszczanie baniek mydlanych.Dziecko samodzielnie puszcza bańki. Zwraca uwagę na siłę wiatru, jego kierunek, wysokość, na jaką wzlatują bańki. Po zabawie dziecko wraz z rodzicem   omawia swoje spostrzeżenia.

Temat dnia :  Jesteśmy z różnych stron świata 

  • „Po zabawie robimy porządki” – rozmowa kierowana na temat konieczności sprzątania po zabawie.Rodzic  rozmawia z dzieckiem o  jego ulubionych zabawach i zabawkach. Podkreśla fakt, że po zabawie zawsze trzeba sprzątać zabawki, odkładając je na swoje miejsce.
  • „Egzotyczne węże” – wycinanie nożyczkami, ćwiczenie sprawności manualnej . Dziecko z pomocą rodzica rysuje koła z kolorowego papieru (z gazet, papieru do pakowania prezentów) i nożyczki. Rodzic pokazuje, jak wykonać węża. Należy ciąć koło spiralnie po obwodzie, zaczynając ok. 0,5 cm od brzegu.

Pomoce : kolorowy papier, gazety , nożyczki 

  • „Origami ” -Szablon wraz z instrukcji, przy małej pomocy rodziców dziecko stworzy własny model. Origami to sztuka składania papieru wywodząca się z Chin. Składając modele, poćwiczymy koordynację ręka-oko, myślenie konstrukcyjne i sprawność manualną. Gotowy model żabki, po wklejeniu języka, będzie świetną pacynką logopedyczną do obrazowania ćwiczeń języka.

Pomoce : origami dostępne na mailu grupy.

Temat dnia : Różne dzieci, te same potrzeby 

  • „Mamy swoje prawa” – omówienie podstawowych praw dziecka, rodzic opowiada o  „Konwencji o prawach dziecka” i o zapisanych tam prawach, jakie mają dzieci na całym świecie: Każde dziecko, bez względu na to, gdzie mieszka, kim są jego rodzice, jak wygląda, ma takie same prawa. Każde dziecko powinno być traktowane z szacunkiem i tolerancją. Rodzic podaje przykłady podstawowych praw dziecka: prawo do życia w rodzinie, prawo do nauki, opieki medycznej, mieszkania w bezpiecznym miejscu, do zabawy i odpoczynku. Następnie dziecko wykonuje ćwiczenie w „Kartach pracy” polegające na uzupełnieniu naklejkami ilustracji przedstawiających podstawowe prawa dziecka oraz wypowiada się na temat posiadanych praw. Próbuje  samodzielnie nazwać prawa przedstawione na ilustracjach. 

Pomoce : Karty pracy cz. 4, s. 47, 48

Obrazki z prawami dziecka dostępne na mailu grupy.

  • „Spacery małego badacza” – obserwacje przyrodnicze. Dziecko podczas spaceru poszukuje różnych zjawisk przyrodniczych i małych zwierząt, które można spotkać w czerwcu (rozwinięte kwiaty, drobne roślinki, żuczki, biedronki, mrówki, pierwsze motyle).

  • „Kolorowanka trzygłoskowa ” – Każdemu kolorowi zostało przyporządkowane trzyliterowe słowo z głoską [k], dzięki temu, oprócz sprawności manualnej, możemy przećwiczyć wymowę głoski [k] oraz czytanie prostych wyrazów.

Pomoce : Karta pracy dostępna na mailu grupy.

Temat dnia : Dzień Dziecka na wesoło 

  • „Za dobra wróżka” – słuchanie baśni i rozmowa na temat jej treści.
    baśń dostępna na grupowym fb.
  • „Moje spotkanie z wróżką” – tworzenie kreatywnych opowiadań. Rodzic prosi, aby dziecko wyobraziło sobie, że spotkało wróżkę i może ją o coś poprosić. Dziecko opowiada  o swoich marzeniach, tworzy opowieści związane z urzeczywistnieniem pragnień. 
  • „Fabryka cukierków” – zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania,. Na zajęcia dzieci przynoszą z domów papierki po cukierkach.Rodzic prosi dziecko  o wykonanie kilku różnych poleceń, np.: 

– dodawanie – dziecko rozkłada właściwą liczbę cukierków na papierowe talerzyki,
– odejmowanie – dziecko układa cukierki na talerzyku, a potem zabiera część i kładzie obok talerza,
– rozkładanie po równo – dziecko kładzie na każdym talerzyku tyle samo cukierków,
– rozkładanie o jeden, o dwa, o trzy więcej,
– tworzenie rytmów – układanie cukierków w rytmie: 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3, 1 itd.,
– segregowanie cukierków ze względu na kolor papierka,
– licznie – ile cukierków zmieści się na jednym talerzyku?
Dziecko  może również samo zaproponować wymyślone przez siebie zadania. Na koniec wykonuje  zadanie na karcie pracy: rozwiązuje zadania z treścią wklejając, działania odejmowania i dodawania.

Pomoce : cukierki, talerzyki 

Karty pracy cz. 4 s. 49

  • „Czego brakuje?” – ćwiczenie spostrzegawczości, wykonanie zadania na karcie pracy. Dziecko ogląda  uważnie przedmioty w obu pętlach, porównuje, czego w której pętli brakuje. Następnie dorysowuje brakujące elementy tak, żeby w obu pętlach znalazły się takie same przedmioty (w niebieskiej pętli muszą dorysować kubek i kredkę, a w czerwonej – misia, koronę, piłkę i grzebień). 

Pomoce : Karty pracy cz. 4 s. 50

  • „Połącz kropki ” -utrwalenie  liter  i ich kolejności alfabetycznej.

Pomoce: Karta pracy dostępna na mailu 

Temat dnia : Zabawy w afrykańskiej wiosce 

 

  • „W Afryce” – układanie obrazków z części, omawianie ilustracji afrykańskiej przyrody i jej mieszkańców, karta pracy. Dziecko oglądaja fragmenty zdjęć i próbuje odgadnąć, co będą przedstawiały. Następnie uzupełnia zdjęcia naklejkami i opowiada, co się na nich dzieje.Rodzic zwraca uwagę na poprawne budowanie wypowiedzi. Może zadawać dodatkowe pytania, np. Co widać na pierwszym planie, a co w oddali? Jakie zwierzęta przy- szły do wodopoju? Co robią dziewczynki, a co chłopcy? Czy na jest ciepło, czy zimno? Dlaczego tak sądzicie.

Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 51

 

  • „Afrykańska wioska” – praca plastyczno-techniczna. Dziecko z „Teczki małego artysty” wytłacza sylwetki członków rodziny: mamy, taty i dziecka. Koloruje je i naklejają na rolki po papierze toaletowym. Wykonują model afrykańskiego domu z pudełka oklejonego kolorowym papierem lub krepiną. Kartkę z bloku technicznego dziecko smaruje dość grubo klejem i posypuje piaskiem. Na tym podłożu ustawiają sylwetki członków afrykańskiej rodziny oraz chaty. Dostępnymi materiałami ozdabia projekt. Na koniec dziecko ustawia swoje prace obok siebie, tworząc afrykańską wioskę.


Pomoce: „Teczka Małego Artysty” – Afrykańska wioska, farby i pędzle, papier kolorowy , bibuła, krepina, kredki, pudełka, rolki po papierze toaletowym, nożyczki , klej

Tydzień 22

Krąg tematyczny: W domu najlepiej

Temat dnia: Kwiaty dla mamy

  • Z rodziną najlepiej” – “Z czym kojarzy się rodzina” ; wykonanie kolażu z materiałów wyciętych z gazety.
  • „Podział obowiązków w moim domu”- wykonanie mapy podziału obowiązków oraz  gra multimedialna 

(karta przesłana na maila, link przesłany na maila)

  • „Kwiaty dla mamy” – ćwiczenie graficzne na karcie pracy. Dzieci dorysowują brakujące połówki kwiatów, starając się jak najdokładniej odwzorować ich kształt. Kolorują gotowe rysunki. Następnie dorysowują mniejsze kwiatki zgodnie z instrukcją.

Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 37, kredki

Praca plastyczna- Kwiaty

Temat dnia: Z mamą i tatą

  • „Moja mama i mój tata” – portret mamy i taty wykonany kredkami
  • „Czytamy” – utrwalenie poznanych liter, odczytywanie sylab i wyrazów. Dzieci odczytują sylaby zgodnie z kierunkiem strzałek i dokonują syntezy wyrazów: tuja, jagody, godło, miody oraz kuferek, kubek, wafelek. W kolejnym ćwiczeniu łączą w pary sylaby tak, żeby utworzyły wyrazy (zebra, garnek, pajac, harfa, bułka) oraz wklejają obok całe wyrazy. W ostatnim ćwiczeniu czytają zdania i uzupełniają luki wyrazami, odpowiednio:hotel, foka, małpa.

Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 38

  • „Kwiaty dla rodziców” – praca plastyczno-techniczna. Dzieci z „Teczki małego artysty” wytłaczają kwiatki: jeden duży i trzy mniejsze. Wypychają dziurki w kwiatach. Samodzielnie malują biały kwiatek. Na mniejszych kwiatach przyklejają odpowiednio wycięte zdjęcia własne i rodzeństwa. Za pomocą wstążki przywiązują kwiatki do dużego kwiatka.

Pomoce: „Teczka małego artysty” – Kwiaty dla rodziców, farby i pędzle lub kredki, nożyczki, klej, wstążka, zdjęcia dzieci ich rodzeństwa.

  • Piosenka: Śpiewające Brzdące – Kocham Cię, Ti Amo, Je T’aime – Piosenki dla dzieci

(tekst i link przesłany na maila

Temat dnia: Zawody naszych bliskich

  • „Poznajemy zawody”- gry multimedialne

(link przesłany na maila)

  • „Gdzie pracują moi najbliżsi?”- praca plastyczna wykonana kredkami~ “WŁASNA INWENCJA TWÓRCZA DZIECKA”- dzieci pokazują gdzie ich rodzice pracują, podpisują pracę nazwą zawodu.
  • “Ciekawe zawody” 

Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 39

  • „Narzędzia potrzebne do pracy” – rozwiązywanie zagadek słownych o zawodach,doskonalenie kojarzenia i porządkowania.

Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 40, ołówek

Temat dnia: Rodzinne zajęcia i zabawy

  • „Co lubimy robić razem?”- stworzenie zdjęcia w trakcie ulubionego zajęcia z rodziną
  • „Cyferkowe kręgle” – zabawa matematyczna doskonaląca umiejętność wyznaczania wyniku dodawania,karta pracy.

“Piosenka dla Taty”- osłuchanie się z piosenką- “Śpiewające Brzdące – Piosenka dla taty”

 

Temat dnia: Roboty mojej mamy

  •  „Robot” – zabawa logopedyczna.
  • . „Roboty od brudnej roboty” – wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń AGD, karta pracy. „Gdyby to za nas robiły roboty…” – „burza mózgów”, rozwijanie czynności umysłowych. „Ćwiczenia ogólnorozwojowe” ćwiczenia gimnastyczne; zestaw XIII.
  •  „Roboty”– zabawa z elementem dramy.

 

Tydzień 21

Krąg tematyczny : Uczciwość na co dzień

Temat dnia : Uczciwość bywa trudna 

  • „Dorysuj według opisu” – zabawa dydaktyczna ćwicząca orientację przestrzenną 

     Karta pracy dostępna na mailu grupy 

  • „Ulica ma cztery rogi” – słuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej

    Opowiadanie dostępne na grupowym fb.

  • „Słoń w drodze po ciasteczko” – praca z obrazkiem z wykorzystaniem karty pracy. Dzieci oglądają obrazek i opisują, co jest na nim przedstawione, wykorzystując treść wysłuchanego opowiadania. Następnie oglądają elementy umieszczone pod obrazkiem oraz czytają wyrazy. Pokazane lub opisane elementy odszukują na dużym obrazku i otaczają pętlami. 

    Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 30, ołówek lub kredka 

  •  Co jest dłuższe? –   ćwiczenia w porównywaniu wielkości przedmiotów. 

    Karta pracy dostępna na mailu grupy 

  •  Zdania tekstowe dla chętnych 

    Zadania dostępne na mailu grupy 

 

Temat dnia: Na wyspie prawdy 

  • „Słój z ciasteczkami,  literka  M ” – zabawa w której dziecko ma za zadnie umieścić obrazki w odpowiednich słoiczkach .

  Karty dostępne na mailu grupy 

  • „Utrwalenie poznanych liter”– wykonanie zadań na karcie pracy. Dzieci czytają zdania i łączą je z odpowiednimi obrazkami oraz kolorują gwiazdy, w których występują litery: f, j, h.
    Pomoce: „Karty pracy” oz. 4, s. 31, ołówek, kredki

     

  • „ Rebus fonetyczny  ” –  nazwij obrazki w każdym rzędzie.Z pierwszych głosek utwórz   nowe słowo.

Rebus dostępny na mailu grupy .

  • „Czarodziejskie słowa ” –  dopasuj słowa do przedstawionych na obrazkach sytuacji 

   Zadanie dostępne na mailu grupy 

  •   „Nasze nastroje” :  narysuj na każdej buzi inne emocje. Praca dla chętnych 

     Karta pracy dostępna na mailu grupy

Temat dnia: Prawda czy fałsz ? 

  • „Wazon” – ćwiczenie sprawności manualnej, oraz przypomnienie figur geometrycznych. Znajdź  wszystkie  trójkąty, prostokąty i trapezy. Wytnij wymienione figury i ułóż z nich wazon

Karta pracy dostępna na mailu grupy

  • „Znajdź część wspólną ”- Otocz niebieską kredką zbiór ryb oraz kredką zieloną zbiór zwierzątek w paski. 

Karta pracy dostępna na mailu grupy

  • „Geometryczne królestwo” – praca plastyczna.Dzieci z wcześniej wyciętych figur geometrycznych tworzą własną kompozycję pod hasłem „Geometryczne królestwo”, przyklejając figury na kartce. 

 Figury geometryczne dostępne na mailu grupy.

 

  • „Kto co mówi ” – zabawa logopedyczna 

  Karta pracy dostępna na miału grupy 

Temat dnia:  Gram uczciwie .

  • „Dni tygodnia”  – zabawa dydaktyczna oraz ćwiczenie pamięci i uwagi z wykorzystaniem „Kart pracy”. 

Pomoce :”Karty pracy ”cz.4 s. 34

  • „Rozsypanka literowa ” –Z rozsypanych liter ułóż nazwy dni tygodnia.Jakiego dnia brakuje? Zapisz jego nazwę we wskazanym polu. 

Karta pracy dostępna na mailu grupy.

  • „Dopasuj i połącz” – ćwiczenia logicznego myślenia, karta pracy. Dzieci oglądają i nazywają przedmioty umieszczone w ramkach, następnie łączą każdy z nich z pasującym obrazkiem: piłka – bramka, zapałki – ognisko, bal- sam do opalania – kobieta na leżaku, wkrętak – śruba w desce, siekiera – drewno, młotek – obrazek na ścianie.

  Pomoce :”Karty pracy ”cz.4 s. 35

  • „12 miesięcy ” – utrwalenie nazw miesięcy .

Pomoce dostępne na miału  grupy 

Temat dnia:  Gram uczciwie

  • „Dni tygodnia”  – zabawa dydaktyczna oraz ćwiczenie pamięci i uwagi z wykorzystaniem „Kart pracy”. 

Pomoce :”Karty pracy ”cz.4 s. 34

  • „Rozsypanka literowa ” –Z rozsypanych liter ułóż nazwy dni tygodnia.Jakiego dnia brakuje? Zapisz jego nazwę we wskazanym polu. 

Karta pracy dostępna na mailu grupy.

  • „Dopasuj i połącz” – ćwiczenia logicznego myślenia, karta pracy. Dzieci oglądają i nazywają przedmioty umieszczone w ramkach, następnie łączą każdy z nich z pasującym obrazkiem: piłka – bramka, zapałki – ognisko, bal- sam do opalania – kobieta na leżaku, wkrętak – śruba w desce, siekiera – drewno, młotek – obrazek na ścianie.

  Pomoce :”Karty pracy ”cz.4 s. 35

  • „12 miesięcy ” – utrwalenie nazw miesięcy .

Pomoce dostępne na miału  grupy 

Tydzień 20

Krąg tematyczny: Muzyka, która łączy

Temat dnia: Muzyka dawniej i dziś

  • Instrumenty muzyczne” – film zawierający przykłady instrumentów

(link wysłany w mailu)

  • Konstruujemy instrumenty” – praca plastyczno-techniczna
  • Rodzaje instrumentów” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy.
  • Kącik muzyczny” – rozwijanie ekspresji muzycznej. Należy rozłożyć w zasięgu dziecka przedmioty codziennego użytku, które wydobywają charakterystyczne dźwięki

Pomoce: instrumenty muzyczne, pokrywki, łyżki, folie, pojemniki wypełnione kaszą lub ziarnami, ilustracje przedstawiające instrumenty, zapis nutowy utworu

Karty pracy” cz. 4, s. 23, kredki

Temat dnia: Muzyka w moim domu

  • Coraz większe lub coraz mniejsze” – ćwiczenia matematyczne. Nauczyciel prosi dzieci, by znalazły w sali duże rzeczy i stanęły przy nich. Dzieci porównują wielkość znalezionych przedmiotów. Dzieci odszukały małe rzeczy i przyniosły je na dywan. Wspólnie z rodzicem dokonują wyboru najmniejszej rzeczy.
  • Dziecko otrzymuje sześć wyciętych z papieru prostokątów różnej wielkości. Dzieci układają figury od najmniejszej do największej i odwrotnie.

Pomoce: zestawy sześciu papierowych prostokątów różnej wielkości

  • Litera H” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery (karta pracy).

Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 24–25

Karty pracy z literą „H”

Temat dnia: Obrazy zapisane w nutach

  • Butelkowe granie” – eksperymentowanie w celu wykonania instrumentu muzycznego z butelek napełnionych wodą. Rodzice przygotowują plastikowe butelki. Uderza w nie i zwraca uwagę na uzyskiwane dźwięki.

Następnie zachęca dzieci do napełniania butelek wodą i szukania różnych dźwięków, których wysokość zależy od ilości wody. Dzieci grają na butelkach, próbują je ustawiać zgodnie z kolejnością dźwięków (w górę i w dół), wygrywają układane przez siebie rytmy.

Temat dnia: Tańczyć każdy może

  • Gimnastyka

(link przesłany na maila)

  • Film „Oblicza tańca”

(link przesłany na maila)

  • Tańczący kosmici” – słuchanie muzyki oraz łączenie w pary identycznych postaci na karcie pracy. Dzieci słuchają dowolnej muzyki elektronicznej i oglądają kosmitów na karcie pracy.Wskazują, który jest pokazany przodem, a który tyłem. Następnie dopasowują naklejki z kosmitami tak, żeby każdy był widziany z przodu i z tyłu.

Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 26, muzyka elektroniczna

Karta pracy z liczeniem

Temat dnia: Nasza orkiestra

  • Trąba” – słuchanie wiersza oraz odpowiadanie na pytania dotyczące jego treści.

(film zamieszczony na fb)

  • Bajka „Muzykańci z Bremy”

(link przesłany na fb)

  • Karta pracy: „Czytanie”

Kolorowanki

Tydzień 19

Krąg tematyczny : Łąka pełna życia

Temat dnia: Świat pod lupą

  • Narodziny motyla” – film ukazujący motyle oraz ich cykl rozwojowy.

Link do filmiku zamieszczony na mailu grupy

  • Łąka pełna życia” – omawianie obrazka, ćwiczenia spostrzegawczości. Na karcie pracy dzieci nazywają i kolorują zwierzęta. Liczą koniki polne i biedronki oraz porównują ich liczbę. Pod obrazkiem wklejają odpowiednie liczby i właściwy znak między nimi.


Pomoce: „Karty pracy” oz. 4, s. 16, kredki

  • Objaśnienie karty pracy zamieszczone na grupowym fb

  • Mieszkańcy łąki” – opowiadanie

Opowiadanie dostępne na grupowym fb

  • Motyl” – praca plastyczno-techniczna. Dzieci z „Teczki małego artysty” wytłaczają koła potrzebne do wykonania motyla. Na środku kartki z bloku technicznego odciskają ślad palca wskazującego umoczonego w farbie jako tułów motyla oraz ślady kciuka – jako czułki. Następnie przyklejają koła według instrukcji, tworząc skrzydła motyla


Pomoce: „Teczka małego artysty” – Motyl, blok techniczny, nożyczki, klej, farby

Objaśnienie pracy plastyczno – technicznej dostępne na grupowym fb.

  • Motyl ćwiczenie oddechowe i układanka ”-. Dziecko ma za zadanie przenieść kolorowe kółka w miejsce białych kropek na skrzydłach motyla za pomocą słomki (zasysając papierowe kołka). Kółka można umieszczać na podstawie wzorów lub dowolnie.

Układanka dostępna na na mailu grupy

Temat dnia : Na tęczowej łące

  • Fotogaleria łąkowa” – oglądanie zdjęć oraz wykonanie zadania na karcie pracy. Dzieci oglądają zdjęcia zwierząt łąkowych, podają ich nazwy. Chętne dzieci wybierają zdjęcie, które najbardziej im się podoba, opowiadają o nim, uzasadniają swój wybór. Na karcie pracy dzieci oglądają łąkę i zamieszkujące ją zwierzęta, nazywają je oraz otaczają pętlami 5 żuków, 7 pająków i 3 dżdżownice.

Zdjęcia łąki dostępne na miału grupy
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 17, kredki

  • Litera J” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery, karta pracy.

Pomoce : „Popisanki ” s. 27

Dla chętnych : dodatkowe karty pracy z „Literą J ” dostępne na mailu grupy

  • Kącik ciekawej książki” – słuchanie utworów czytanych przez nauczyciela.

Opowiadanie dostępne na grupowym fb.

Temat dnia : Tworzymy łąkowy atlas

  • Na łące” – słuchanie wiersza

Wiersz dostępny na grupowym fb

  • Ogród botaniczny wokół nas” – pokaz wybranych gatunków roślin łąkowych, ziół

Wybrane gatunki ziół dostępne na mailu grupy

  • Geometryczne kwiatki” – ćwiczenia w klasyfikowaniu i nazywaniu figur geometrycznych . Dzieci wycinają figury geometryczne, następnie starą się je nazwać .Dzieci układają kwiaty . Sposób ich ułożenia jest dowolny.

Pomoce : Pomoce dydaktyczne” – Figury do klasyfikacji (s. 43)

  • Wiosenne duble ” – dla chętnych

Gra dostępna na mailu grupy

Temat dnia : Harmonia przyrody

  • Wiosenne literki” – wypełnianie sylwet liter plasteliną. Dzieci rysują szablon litery, która kojarzy im się z wiosną, np. ł – łąka, s – stokrotka. Wyklejają kształt litery plasteliną. Obok rysują swoje skojarzenie.

Pomoce: kartki A4, plastelina, kredki

  • Co w trawie piszczy?” – słuchanie opowiadania

Opowiadanie dostępne na grupowym fb.

  • Spotkanie z pszczołą Mioduszką” – etapy powstawania miodu i jego właściwości ,karty pracy ,

Etapy powstania miodu dostępne na grupowym fb.

Karty pracy” cz. 4, s. 21

  • Zagadki z łąki” – rozwiązywanie zagadek o zwierzętach żyjących na łące .

Zagadki dostępne na grupowym fb.

Łamigłówka ” – dla chętnych

Łamigłówka dostępna na mailu grupy

Temat dnia : Kto się ukrył w trawie?

  • Wiosenne kwiaty” – narysuj linie po śladzie i dowiedz się , ile kwiatów wyrosło w ogrodzie małej ogrodniczki.

Karta pracy dostępna ma mailu grupy

  • Majowa łąka ” – wpisz na płatkach brakujące cyfry tak , by zachować ich kolejność i powiedz , czy każdy kwiat ma tyle samo płatków.

Karta pracy dostępna ma mailu grupy

  • Żaby do kryjówki!” -– narysuj po śladzie części obrazka i połącz kropeczki od 1 do 10 w celu dokończenia rysunku.

Karty pracy” oz. 4, s. 22, kredki



  • Kto mieszka na łące?” – omówienie ilustracji w „Kartach pracy” Dzieci oglądają ilustrację „Łąka latem” i uzupełniają ją naklejkami. Nazywają zwierzęta na ilustracji.

Karty pracy” oz. 4, rozkładówka „Łąka latem”

Tydzień 18

Krąg tematy: Świat dla odważnych

Temat dnia. : Strach ma wielkie oczy

  • Zabawy : Gra w dwie kostki” – zabawa matematyczna, w której przećwiczymy dodawanie i odejmowania w zakresie do 12. Materiał zawiera planszę i instrukcję gry.
  • Plansza do gry zamieszczona na mailu grupy.
  • Co to za odgłosy ” – zgadywanka głosowa -link przesłany na maila
  • Nocne strachy” – słuchanie wiersza

Wiersz zamieszczony na grupowym fb.

  • Złe duchy czy dobre duszki?” – ćwiczenie na karcie pracy, rozpoznawanie samopoczucia na podstawie mi- miki.. Dzieci nazywają emocje i odczucia, które „odczytują” z mimiki i gestów.. Następnie czytają wyrazy umieszczone nad tekstem i łączą je z duchami, do których pasują podane określenia. Pozostałe duchy opisują własnymi słowami.

Karty pracy” oz. 4, s. 9, kredki

Objaśnienie karty pracy zamieszczona na fb

  • Mój najpiękniejszy sen” – dzieci rysują obrazek na którym przedstawiają swój najpiękniejszy sen.
  • Zgadnij co to ” -gra przeznaczona jest dla 2 graczy ( dziecko i rodzic). Planszę drukujemy w 2 egzemplarzach. Gracze siadają naprzeciwko siebie, osłaniając swoje karty przed wzrokiem przeciwnika. Zaznaczają na planszy wybrane przez siebie słowo (np. oznaczając je kropką w górnym rogu kratki), następnie naprzemiennie zadają sobie pytania, które mają na celu odgadnięcie słowa zaznaczonego przez przeciwnika, np. „Czy twoje słowo zawiera samogłoskę o?” lub „Czy twoje słowo określa zwierzę?” itp. Po każdym zadanym pytaniu zakreślają kolejną kratkę oznaczającą liczbę prób. Wygrywa ten, komu uda się szybciej odgadnąć wyraz przeciwnika.

Temat dnia: Siła odwagi

  • Zabawa: R czy L?” – zabawa logopedyczna. Rodzic przedstawia dzieciom przykładową listę słów zaczynających się literami r lub l (po kilka): – raca, rak, ręcznik, rosół, rabarbar, reszka, rower, ryby, rakieta, ręce, rok, rumak; – laska, lody, litera, lis, lustro, lada, las, lina, ludzie, latarka, lizaki, los, lato. Następnie losowo wymawia wyrazy. Dzieci ustalają, jaką głoską zaczyna się dany wyraz. Jeśli są dwa duże obrazki albo zabawki, można podzielić dzieci na dwa zespoły – jeden zbiera się przy robocie, drugi przy lalce. Osoby z zespołu, który usłyszy swoją głoskę w nagłosie, wstają albo podnoszą ręce. Jeśli każde dziecko ma swój obrazek, to jego zadaniem jest podnieść odpowiedni obrazek.

Pomoce: robot i lalka – zabawki albo rysunki (mogą być duże lub małe – dla każdego dziecka)

  • Kącik ciekawej książki” – słuchanie utworów literackich związanych z tematem. Książka pt: „Otulający kocyk”

Film zamieszczony na grupie Fb

  • Zamek księżniczki” – ćwiczenia graficzne na karcie pracy. Dzieci rysują po śladzie zamek. Dorysowują brakujące dachówki i cegły.

Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 10, ołówek, kredki

Temat dnia: Do odważnych świat należy

  • Sport dla odważnych” – wskazanie przykładów sportów ekstremalnych.

Film zamieszczony na grupie Fb

  • Zawody dla odważnych” – linki do filmów przesłane na maila
  • Litera F” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery, karta pracy

Film zamieszczony na grupie Fb

  • Spacery małego badacza ” – obserwacje mrówek z wykorzystaniem lupy. Dzieci wraz z rodzicem wybierają się na spacer. Zabierają ze sobą lupy i szukają mrówek. Obserwują je uważnie, dzielą się spostrzeżeniami
  • Wiersz Anny .Kaca „Odważny bohater” i Zygmunta Miszczaka „O lekkomyślnej Królewnie”

Film zamieszczony na grupie Fb

Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 11–12

Temat dnia: Mali bohaterowie

  • Kogo można nazwać bohaterem?” – opracowanie listy atrybutów. Rodzic zadaje pytania: Kogo możemy nazwać bohaterem?

Jakie cechy powinien mieć bohater? Jakie czyny możemy przypisać bohaterom? Czy mieliście okazję

zostać bohaterami? Dzieci udzielają odpowiedzi.

  • Jestem odważna/odważny, ponieważ…” – opowiadania dzieci na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń.

  • Pomoce „Karty pracy” cz. 4, s. 13
  • Karty pracy” cz. 4, s. 14

Tydzień 17

Krąg tematyczny:  Historia ukryta w legendach 

Temat dnia. :    Spotkanie ze Smokiem Wawelskim 

  • „Kraków i jego zabytki”  – prezentacja przedstawiająca miejsca historyczne oraz główne atrakcje turystyczne Krakowa. Dzieci opowiadają, co kojarzy im się z tym miastem, szukają Krakowa na mapie Polski. 

Prezentacja dostępna na mailu grupy,mapa Polski załączona na mailu grupy.

  • „Hejnał z wieży mariackiej” – wysłuchanie melodii, oznanie legendy związanej z hejnałem. 

Legenda zamieszczona na grupowym fb,hejnał zamieszczony na mailu grupy

  • „Smok Wawelski” – słuchanie legendy i rozmowa na temat jej treści. (legenda zamieszczona na grupowym  fb).
  • „Smok Wawelski” – ćwiczenie sprawności manualnych z wykorzystaniem karty pracy.

Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 3, kredki 

Objaśnienie karty pracy zamieszczone na grupowym fb.

  • „Smok i jego historia” – historyjka obrazkowa. Dzieci wycinają z „Pomocy dydaktycznych” ilustracje do historii o Smoku Wawelskim oraz biorą pustą kartkę. Omawiają poszczególne ilustracje i układają je zgodnie z następstwem zdarzeń. Opowiadają historię Smoka Wawelskiego, wymyślając inne zakończenie tej historii. Na pustej kartce rysują obrazek ilustrujący wymyślone przez siebie zakończenie. 

Pomoce: ,,Pomoce dydaktyczne” str. 47 – Historyjka obrazkowa „Smok  i jego historia ”, nożyczki , kartki, kredki 

W załączniku przesłano  kolorowankę Krakowa .

Temat dnia  : Kwiat paproci 

  • „Krakowskie precle i obwarzanki” – lepienie z plasteliny wzorowane na tradycyjnych krakowskich wypiekach.. Dzieci wykonują swoje precle z plasteliny.

Pomoce : plastelina 

krakowskie precle link do obrazków dostępny na mailu grupy 

  • „W poszukiwaniu kwiatu paproci” – opowiadanie legendy (legenda dostępna na grupowym fb)
  • „Litera Ł” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery, karta pracy.

Pomoce:: „Karty pracy” cz. 4, s. 4–5, ołówek, kredki 

                  „Popisanki ” s. 25  ćwiczenie 1, 2, 3,

  • „Słój z ciasteczkami”- zabawa w której dziecko  ma za zadanie umieścić ciasteczka z odpowiednim obrazkiem w odpowiednim słoiku .

 Karty z obrazkami  dostępne na mailu grupy.

 Karta pracy z literą  „Ł” dostępna na mailu grupy 

Temat dnia. : „Legendy naszej stolicy” 

  • Z Krakowa do Warszawy” – dzieci oglądają prezentuje ilustracje charakterystycznych miejsc Warszawy, opowiadają o swoich skojarzeniach z Warszawą.: „Zamek Królewski”, „Stare Miasto”, „Syrenka Warszawska”, „Stadion Narodowy”, 

Ilustracje z charakterystycznymi miejscami Warszawy dostępne na mailu grupy 

  • „Dawna Warszawa i jej pojazdy” – oglądanie obrazu i zdjęć w kartach pracy. Dzieci oglądają reprodukcję obrazu Canaletta i ilustracje przedstawiające dawne i współczesne pojazdy. Wklejają brakujące części pojazdów i otaczają pętlą te, które mogły jeździć po ulicach dawnej Warszawy. 

Pomoce: „Karty pracy” oz. 4, s. 6 

Objaśnienie karty pracy zamieszczone na grupowym fb

  • „Legenda o Złotej Kaczce” – słuchanie opowiadania nauczyciela. 

Legenda zamieszczona na grupowym fb.

  •  „Zamek z figur geometrycznych ” – Szablon z elementami do wycięcia.  Po wycięciu elementów dzieci starają się rozpoznać i nazwać figury geometryczne.Dzieci na kartce układają figury tak aby po ułożeniu powstał Zamek  ,następnie dzieci przyklejają figury na kartkę.

Figury geometryczne zamieszczone na mailu grupy 

Gra planszowa  „Polskie symbole narodowe ” 

Gra planszowa zamieszczona na mailu grupy 

  Zaznacz na czerwono literę A  w podanych wyrazach  

  • „Dzień Ziemi”   – „Moja Planeta ” piosenka 

Piosenka dostępna na mailu 

Kolorowanka na temat segregowania śmieci dostępna na mailu

Temat dnia :  Mądrość ukryta w słowie 

  • „Legendy i historia mojego regionu”  – „Bazyliszek ”

Legenda o   Bazyliszku zamieszczona na mailu grupy 

  • „Zamek warowny” – zespołowa praca konstrukcyjna  z pomocą rodziców. Dzieci z pudeł kartonowych budują zamek. Ustawiają budynek i wieżę, otaczają zamek murem obronnym, ustawiają bramę, przygotowują fosę, most zwodzony. Na każdym elemencie zamku dzieci  umieszczają napis: „zamek”, „mury”, „fosa”, „wieża”, „brama”. 

Pomoce: kartonowe pudła, krepina lub tkanina na fosę, sznurek i karton  na most zwodzony

  •  „Nagłosowe rebusy ” – nazwij obrazek w każdym rzędzie.  Z pierwszych głosek utwórz nowe słowo. Odszukaj odpowiedni obrazek i  wstaw go w odpowiednie miejsce.

Rebusy zamieszczone na grupowym mailu 

  •  „Kto co lubi  ” – Ilustracje z podpisami  . Na pierwszej znajdują się podpisane zdaniami obrazki ilustrujące postaci i ich ulubione przedmioty, na drugiej te same obrazki podpisane są zdaniami do uzupełnienia rzeczownikami. Na trzeciej karcie znajdują się ilustracje przedmiotów. Na dwóch ostatnich kartach znajdują się różne kombinacje podpisów. Do ćwiczeń możemy użyć dowolnej kombinacji kart.

 

Ilustracje zamieszczone na mailu grupy 

 

Temat dnia  : Nasz mały teatr 

  • „Legenda o warszawskiej Syrence” – opowiadanie 

Opowiadanie dostępne na grupowym fb.

Pomoce: zdjęcie pomnika warszawskiej Syrenki, herb Warszawy, „Karty pracy” cz. 4, s. 8 

Pomnik Syrenki i herb Warszawy zamieszczony na mailu grupy.

 Objaśnienie karty pracy dostępne na grupowym fb

  • „Organizujemy teatr legend” –  zabawa w zamek , przygotowanie scenografii i postaci potrzebnych  do inscenizacji .

Scenografia i postacie zamieszczone na mailu grupy .

  •  „Krzyżówki matematyczne  ” – na pierwszej karcie krzyżówki zawierają ćwiczenia na dodawanie i odejmowanie,  na drugiej tylko na odejmowanie, na ostatniej tylko na dodawanie.

Krzyżówki  zamieszczone na miału grupy.

„Wiosenne karty pracy ” –  zadania do wyboru dla chętnych.

Karty pracy dostępne na mailu grupy.

Tydzień 16

Krąg tematyczny: Ekologiczny świat

 

Temat dnia: Segregować każdy może

  • „Przedstawienie” – słuchanie wiersza, odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści. (nagranie zamieszone na grupie fb)
  • „Spotkanie z Ekokrasnalem”– praktyczny pokaz segregowania odpadów.(przykładowy film wysłany z linkiem na mail)
  • „Przeciwieństwa” – ćwiczenie logicznego myślenia, wykonywanie ćwiczenia na karcie pracy. „Recykling” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy

Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 56, kredki lub ołówek

Temat dnia: Ekocuda – coś nowego ze starego

  • „Butelkowe kręgle” – zabawa z elementem toczenia i celowania. (Instrukcja przesłana na mail)
  • Czytamy” – utrwalenie poznanych liter, czytanie prostych tekstów, karta pracy. 

 

 

Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 58–59, kredki, ołówek

 

Temat dnia: Zakupy z ekotorbą

  • „Jak robić zakupy?” – rozmowa kierowana. Rodzice  proszą by dzieci opowiedziały, jak należy się przygotować do zakupów i jak się zachowywać w sklepie. Dzieci wymieniają na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji sposoby postępowania w czasie zakupów. Rodzic przypomina o stosowaniu zwrotów grzecznościowych. Dzieci formułują ogólne zasady zachowania w sklepie: nie ulegamy reklamom, kupujemy przedmioty i artykuły, których potrzebujemy, pamiętamy o zwrotach grzecznościowych, spokojnie czekamy w kolejce, przepuszczamy w kolejce osoby starsze, niepełnosprawne, kobiety w ciąży.

 

 

Pomoce: karty pracy wysyłane na maila.

Temat dnia: Kodeks małego ekologa

 

  • Segregujemy śmieci” – zabawa logopedyczna.
  • „Pogadanka” – słuchanie wiersza, analiza jego treści                                  (nagranie video na grupie FB)
  • „Kodeks Ekologa” – burza mózgów                                                                     (nagranie video na grupie FB)
  • „Czytanie” – utrwalenie poznanych liter, karta pracy. 

 

Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 62, kredki

Tydzień 15

Krąg tematyczny: Radosna Wielkanoc

Temat dnia: Przedświąteczne przygotowania

  • „Wielkanocne hodowle” – prace hodowlane w kąciku przyrody. Przedstawiamy film  –  wysiew rzeżuchy, która będzie świąteczną dekoracją.

     (link do filmiku zamieszczony na mailu grupy )

  • „Bajeczka wielkanocna” – słuchanie bajki i rozmowa na temat jej treści. Czytamy bajkę  i zachęcamy dziecko do odpowiedzi na pytania, np. Kogo budziło słonko? Dlaczego to robiło? W jaki sposób lubisz być budzona/budzony?

    ( bajka zamieszczona na grupowym fb.)

  • „Święta tuż, tuż” – Rodzice  zachęcają dzieci do wypowiedzi na temat świąt   i tradycji wielkanocnych. Zwracają uwagę na potrzebę bliskości                         i odpowiedniego nastroju. Dzieci wspólnie zastanawiają się nad swoim udziałem w tworzeniu świątecznej atmosfery (sprzątanie, dekorowanie). Wspólnie starają się  ustalić zakres prac, które mogą wykonać, chcąc ułatwić rodzicom czynności porządkowe i organizacyjne.
  • „Barwne pisanki” – zapoznanie z różnymi technikami zdobienia jajek                z wykorzystaniem karty pracy. Dzieci przyglądają się fotografiom przedstawiającym ozdobne jajka wykonane przez m.in. Petera Carla Faberge’a oraz polskie pisanki i kraszanki.

    (pomoce: „Karty pracy” część 3, s. 42, kredki )

  • „Wielkanocny zajączek” – praca plastyczno-techniczna. Dzieci wypychają zajączka z „Teczki małego artysty” i składają go według instrukcji, tak aby powstał koszyczek. Gotowy koszyczek będzie ozdobą wielkanocnego stołu.

(pomoce: „Teczka Małego artysty” – Wielkanocny zajączek (nr 14), klej.)

W pliku  zostaną zamieszczone karty obrazkowe ( 3 strony z 18 kartami) na których zilustrowano atrybuty Wielkanocy. Wydrukowane podwójnie i wycięte karty mogą posłużyć do gry w memo, układania sekwencji, kategoryzacji, czy sortowania.

(plik zamieszczony na mailu grupy )

 

 

Temat dnia: Pisanki, kraszanki – sztuka ludowa

Zabawy : 

  • „Kącik wielkanocny i tradycje związane z Wielkanocą” – Rodzice wraz            z dziećmi przygotowuje kącik, w którym są wyeksponowane świąteczne dekoracje. Zwracają uwagę różnorodność dekoracji. Proponują, by dzieci wskazały te, które najbardziej im się podobają i uzasadniły swój wybór. Zachęca do próby opowiadania o użyteczności, zastosowaniu i o detalach tych przedmiotów.

(filmik o tradycjach wielkanocnych zamieszczony w mialu  grupy)

  • „Pisanki” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.

(wiersz zamieszony  na na naszym grupowym fb )

Pisanki

Pisanki, pisanki

Jajka malowane,

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki,

 jajka kolorowe,
na nich malowane bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.

Na każdej pisance piękne opowiastki.

Krystyna Różecka

Dzieci wymieniają przykładowe motywy, które można zobaczyć na pisankach.Rodzice pokazują  dzieciom różne pisanki ( w internecie ) i wspólnie omawiają różnice w ich wyglądzie.

( link do  obrazków przedstawiających pisanki na zmieszczony na  mailu grupy)

  • „W wielkanocnym koszyczku” – zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność dodawania. Rodzic prosi, żeby dziecko wycięło z kart pracy (dołączonych w załączniku ) koszyczek  i obrazki, na których przedstawiono produkty, które tradycyjnie znajdują się w wielkanocnym koszyczku. Wśród produktów znajdują się: pisanki, kraszanki, chleb, wędzonka, kiełbasa, chrzan, ser, sól, pieprz, babka, czekoladowy zajączek, baranek z masła, bazie, bukszpan, młode gałązki, żonkil, baranek, kurczaczek, zajączek. Dziecko na polecenie rodzica wkłada pisanki i produkty, licząc głośno ile produktów znajduje się w koszyku.

(pomoce: „Karty pracy” część. 3, s. 43, ołówek)

(koszyczek i obrazki,  na których są przedstawione produkty, które tradycyjnie znajdują się w koszyczku ,zamieszczone w mailu grupy)

 

Temat dnia: Wielkanoc w Polsce

Zabawy : 

  • „Pisanki” – zabawa logopedyczna. Dziecko otrzymuje kartkę rysuje na niej jajka , otrzymuje słomkę oraz kawałki kolorowego papieru. Dziecko trzyma słomkę w buzi. Ozdabia jajka, przenosząc za pomocą słomek skrawki kolorowego papieru na narysowane kontury. Po zakończeniu ćwiczenia przeniesione na jajko ozdoby można przykleić.
  • „Wielkanocne symbole” – oglądanie symboli świąt Wielkanocnych  w internecie. Rodzic zachęca dziecko do nazywania prezentowanych symboli świątecznych. Wspólnie ustalają ich znaczenie w odniesieniu do tradycji i obrzędowości. Zwracają uwagę na ich symbolikę (nowe życie, świeżość, energia), różnorodność i gamę kolorystyczną.

Znaczenie symboli wielkanocnych:

(link na temat :co  symbolizuje jajko, palma, baranek i zajączek? Znaczenie symboli wielkanocnych  zamieszony na mailu grupy )

  • „Znam te litery” – odszukiwanie i odczytywanie poznanych liter, karta pracy. Dzieci wyszukują na ilustracji w „Kartach pracy” ukryte litery, odczytują je,  a następnie kolorują w szeregu pod obrazkiem.


(pomoce:  „Karty pracy” część .3, s. 44 – 45, kredki )

  • „Wieziemy tu kogucika” – nauka piosenki i zabawa ruchowa przy piosence. Dzieci uczą się piosenki na zasadzie echa.
  1. Wieziemy tu kogucika, dajcie jajek do koszyka, dajcie, aby choć ze cztery,     a do tego ze trzy sery dla kogucika!
    Kukuryku!

  2. Do was tutaj wstępujemy, zdrowia, szczęścia winszujemy, dajcie też, co macie dodać, zdrowia, szczęścia nie żałować dla kogucika!
    Kukuryku!

  3. Oj, zieleni się, zieleni
    młoda trawka tuż przy ziemi, kukuryku, kukuryku,
    już i pełno jest w koszyku dla kogucika!
    Kukuryku!


(Link do piosenki  zamieszczony w mailu  grupy)

Puzzle literowanie ” – w pliku  zostaną zamieszone ilustracje na których są  przedstawione  wiosenno-wielkanocne atrybuty (jajka, kurka, bazie, palma, baran, zając, motyl, rybka) z podpisami na klockach oraz szablon klocków do dowolnego wypełnienia. Zadaniem dziecka jest odczytanie podpisów pod obrazkami, wycięcie puzzli i dopasowanie liter do odpowiednich obrazków.

( plik zamieszczony  na mailu grupy)

Temat dnia: Wielkanocne stroiki

Zabawy : 

  • „Tajemnice tulipana” – oglądanie zdjęć i obserwacje przyrodnicze Dzieci opisują wygląd roślin; próbują wskazywać podobieństwa do innych kwiatów. Wspólnie porównują kwiaty oglądając obrazki w internecie. Dzieci zwracają uwagę na różnorodność gatunków tulipanów.

(link do obrazków zamieszczony w mailu grupy )

  • „Od cebulki do kwiatu” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy. Opowiadanie o hodowli tulipana. Dzieci uzupełniają obrazki naklejkami  i opowiadają         o kolejnych etapach hodowli tulipana.

(pomoce : „Karty pracy” część. 3, str. 46, lupa )

  • „Nakrywamy do wielkanocnego stołu” – zabawa tematyczna. Rodzic prosi, by dziecko przygotowało  stół do serwowania posiłku. Pokazuje, jak powinno wyglądać wzorcowe nakrycie dla jednej osoby. Dziecko układa kolejne nakrycia. Może je liczyć, może też omawiać, co jest po prawej stronie talerza, co po lewej, co na górze Rodzic zwraca uwagę, że należy zachować elementy tradycji i dokonać wszelkich starań, by stół wyglądał estetycznie      i wyjątkowo. Tłumaczy też, że gromadzenie się przy stole, zwłaszcza podczas świątecznych posiłków, jest pretekstem do bycia razem z rodziną, wspólnych rozmów i spędzania czasu w miłej domowej atmosferze.

(pomoce: stół , naczynia, serweta lub obrus)

  • „Dobre i złe maniery”

(link do filmiku zamieszczony mailu  grupy)

  W załączniku przesyłam kolorowankę tulipana 

(kolorowanka zamieszczona w  mailu grupy)

 

Temat dnia: Śmigus – dyngus na wesoło

Zabawy : 

  • „Wesoły śmigus-dyngus” – co to takiego?

(link do filmiku  zamieszczony na mailu grupy)

  • „Wielkanocny obrazek” – ćwiczenie sprawności manualnych, karta pracy.Rodzic przybliża dziecku symbole Wielkanocy. Dziecko rysuje po śladzie i koloruje obrazek na karcie pracy, ze zwróceniem uwagi na płynność i dokładność kreślenia po śladzie.

(pomoce: „Karty pracy” oz. 3, s. 47, kredki )

  • „Kura w labiryncie ” pomóż kurze odleżeć drogę do domu

(karta pracy zamieszczona na mailu  grupy )

  • „Znajdź różnicę „ – znajdź 7 różnic pomiędzy obrazkami

( karta pracy zamieszczona w mailu grupy )

  • „Królik origami”- szablon wraz z instrukcją, dzięki któremu dziecko będzie mogło stworzyć własne modele. Origami to sztuka składania papieru wywodząca się z Chin. Składając modele, poćwiczymy koordynację ręka-oko, myślenie konstrukcyjne i sprawność manualną. Gotowego królika można np. przypiąć do papierowej opaski.

 ( karta pracy zamieszczona w mailu grupy)

Możemy w czymś pomóc?

Jeżeli masz do nas jakieś pytania lub chcesz dowiedzieć się więcej.