Witajcie nasze Literki! Zamieszczamy dla Was materiały tygodniowe z propozycjami zabaw i ćwiczeń wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Życzymy udanej zabawy!
KRĄG TEMATYCZNY: Wakacje tuż-tuż
Temat dnia:Woda nie tylko do picia
Temat dnia: Słoneczne inspiracje
Temat dnia: Zabawy paluszkowe
Temat dnia: Jedziemy na wycieczkę
Temat dnia: Wakacyjne przygody
Temat tygodnia : Letnie wędrówki
Temat dnia : Nasze wędrówki po mapie
„Kolorowe lato” – omówienie ilustracji przedstawiających przyrodę latem. Dziecko ogląda ilustracje. Wymieniają cechy charakterystyczne lata. Kończy zdania: Latem zawsze… Latem czasami… Latem nigdy… Następnie wymienia nazwy miesięcy i przypisuje je właściwej porze roku.
„Moje wakacyjne plany” – wypowiedz dziecka na temat planów wakacyjnych
„Letnie wędrówki” – omówienie mapy Polski połączone z wykonaniem ćwiczenia na karcie pracy. Na początku rodzic prosi dziecko , aby spróbowało powiedzieć, co to jest mapa, co można na niej zobaczyć, znaleźć. Zwraca też uwagę na granice państwa. Dziecko przypomina barwy flagi narodowej, godło, herb stolicy i swojego miasta. Następnie rodzic prosi o wskazanie regionów (nadmorski, nizinny, górski) oraz wybranych miast Polski, zaczynając od rodzinnej miejscowości dzieci. Na podstawie obrazków w „Kartach pracy” dziecko ustala miejsca wakacyjnego wypoczynku i w ramkach rysuje odpowiednie krajobrazy (las, morze, góry, jezioro). Następnie nazywa i łączy ptaki z miejscem ich występowania (las – dzięcioł, morze – mewa, góry – jastrząb, jezioro – dzika kaczka).
Pomoce : mapa Polski ,kredki , „Karty pracy” cz. 4, s. 59, ołówek
„Spacery małego badacza” – obserwacje przyrodnicze.Rodzic l prosi, aby dziecko rozejrzało się po ogrodzie ub po parku i znalazło kilka zjawisk charakterystycznych dla lata
Temat dnia : O czym szumi muszelka
„Wyrazy i głoski” – ćwiczenia syntezy i analizy słuchowej wyrazów. Rodzic podaje dzieciom kilka wyrazów z podziałem na głoski. Zdaniem dziecka jest dokonanie syntezy i powiedzenie wyrazu.
Zabawa dostępna na mailu grupy
„Podróż w nieznane” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści. Przed rozpoczęciem czytania rodzic prosi, aby dziecko zwróciło szczególną uwagę na zachowanie małej podróżniczki.
„Czytamy” – czytanie tekstu wyrazowo obrazkowego w „Kartach pracy”. Dziecko czyta tekst „Delfin Fum”, wypowiada się na temat treści i ilustracji. Na kolejnej stronie czyta
wyrazy i otacza pętlami nazwy części elementów garderoby. W ćwiczeniu drugim czyta zdania z dwoma zakończeniami, ogląda obrazki i podkreśla właściwy wyraz.
Pomoce: „Karty pracy” oz. 4, s. 61–62, ołówek, kredki
„Żaglówka” – składanie modelu łodzi techniką origami. Rodzic pokazuje, jak złożyć z kartki żaglówkę.. Gotowa żaglówkę dziecko ozdabia kredkami i podpisuje
Pomoce: kartki, kredki, wzór składania żaglówki
Temat dnia : Tam gdzie rosną szarotki
Pomoce: „Karty pracy ” oz. 4, s. 63–64, lupa , ołówek
Temat dnia : Egzotyczne wyprawy
Pomoce: ,,Pomoce dydaktyczne ” – Sylwety zwierząt „Mieszkańcy dżungli”, nożyczki , patyczki lub słomki do napojów , taśma bezbarwna, blok techniczny, kredki, klej, ścinki tkanin
W czasie słuchania zadań dziecko manipuluje liczmanami i dokonuje obliczeń. Po kilku zadaniach dziecko same wymyśla treść, korzystając z sylwet zwierząt. Rodzic za każdym razem sprawdza poprawność obliczeń.
Pomoce : sylwety zwierząt , liczmany
Temat dnia : Szczęśliwe wakacje to bezpieczne wakacje
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 67
Krąg tematyczny: W poszukiwaniu sprawiedliwości
Temat dnia: Sprawiedliwość w bajkach i w życiu
Temat dnia:Sprawiedliwe czy nie?
Temat dnia:Każdy ma głos
Temat tygodnia : Świętujmy razem Dzień Dziecka
Temat dnia : Dzieci lubią się bawić
Karty do zabawy dostępne na miału grupy
Pomoce: „Karty pracy” oz. 4, s. 44, kredki
Na stoliku są rozłożone kubki plastikowe, rurki do napojów, płyn do mycia naczyń, szampon, proszek do prania, mydło w płynie, woda w dzbanku.Rodzic proponuje, by dziecko wsypało/wlało do kubków detergenty, połączyło je z wodą i wymieszało. Następnie dziecko porównuje, co lepiej się rozpuściło, gdzie nie ma grudek, co ma płynną konsystencję, jaki ma kolor, zapach, czym się różnią roztwory. Na koniec dziecko (lub sam rodzic) dmucha w rurki do napojów zanurzone w cieczach i sprawdza, co się najlepiej pieni. Rodzic zwraca uwagę na bezpieczeństwo podczas tego eksperymentu.
Pomoce: plastikowe kubki, rurki do napojów, proszek do prania, mydło w płynie, szampon, płyn do mycia naczyń, woda w dzbanku, łyżeczki
Temat dnia : Jesteśmy z różnych stron świata
Pomoce : kolorowy papier, gazety , nożyczki
Pomoce : origami dostępne na mailu grupy.
Temat dnia : Różne dzieci, te same potrzeby
Pomoce : Karty pracy cz. 4, s. 47, 48
Obrazki z prawami dziecka dostępne na mailu grupy.
Pomoce : Karta pracy dostępna na mailu grupy.
Temat dnia : Dzień Dziecka na wesoło
– dodawanie – dziecko rozkłada właściwą liczbę cukierków na papierowe talerzyki,
– odejmowanie – dziecko układa cukierki na talerzyku, a potem zabiera część i kładzie obok talerza,
– rozkładanie po równo – dziecko kładzie na każdym talerzyku tyle samo cukierków,
– rozkładanie o jeden, o dwa, o trzy więcej,
– tworzenie rytmów – układanie cukierków w rytmie: 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3, 1 itd.,
– segregowanie cukierków ze względu na kolor papierka,
– licznie – ile cukierków zmieści się na jednym talerzyku?
Dziecko może również samo zaproponować wymyślone przez siebie zadania. Na koniec wykonuje zadanie na karcie pracy: rozwiązuje zadania z treścią wklejając, działania odejmowania i dodawania.
Pomoce : cukierki, talerzyki
Karty pracy cz. 4 s. 49
Pomoce : Karty pracy cz. 4 s. 50
Pomoce: Karta pracy dostępna na mailu
Temat dnia : Zabawy w afrykańskiej wiosce
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 51
Pomoce: „Teczka Małego Artysty” – Afrykańska wioska, farby i pędzle, papier kolorowy , bibuła, krepina, kredki, pudełka, rolki po papierze toaletowym, nożyczki , klej
Krąg tematyczny: W domu najlepiej
Temat dnia: Kwiaty dla mamy
(karta przesłana na maila, link przesłany na maila)
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 37, kredki
Praca plastyczna- Kwiaty
Temat dnia: Z mamą i tatą
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 38
Pomoce: „Teczka małego artysty” – Kwiaty dla rodziców, farby i pędzle lub kredki, nożyczki, klej, wstążka, zdjęcia dzieci ich rodzeństwa.
(tekst i link przesłany na maila
Temat dnia: Zawody naszych bliskich
(link przesłany na maila)
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 39
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 40, ołówek
Temat dnia: Rodzinne zajęcia i zabawy
“Piosenka dla Taty”- osłuchanie się z piosenką- “Śpiewające Brzdące – Piosenka dla taty”
Temat dnia: Roboty mojej mamy
Krąg tematyczny : Uczciwość na co dzień
Temat dnia : Uczciwość bywa trudna
Karta pracy dostępna na mailu grupy
Opowiadanie dostępne na grupowym fb.
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 30, ołówek lub kredka
Karta pracy dostępna na mailu grupy
Zadania dostępne na mailu grupy
Temat dnia: Na wyspie prawdy
Karty dostępne na mailu grupy
Rebus dostępny na mailu grupy .
Zadanie dostępne na mailu grupy
Karta pracy dostępna na mailu grupy
Temat dnia: Prawda czy fałsz ?
Karta pracy dostępna na mailu grupy
Karta pracy dostępna na mailu grupy
Figury geometryczne dostępne na mailu grupy.
Karta pracy dostępna na miału grupy
Temat dnia: Gram uczciwie .
Pomoce :”Karty pracy ”cz.4 s. 34
Karta pracy dostępna na mailu grupy.
Pomoce :”Karty pracy ”cz.4 s. 35
Pomoce dostępne na miału grupy
Temat dnia: Gram uczciwie
Pomoce :”Karty pracy ”cz.4 s. 34
Karta pracy dostępna na mailu grupy.
Pomoce :”Karty pracy ”cz.4 s. 35
Pomoce dostępne na miału grupy
Krąg tematyczny: Muzyka, która łączy
Temat dnia: Muzyka dawniej i dziś
(link wysłany w mailu)
Pomoce: instrumenty muzyczne, pokrywki, łyżki, folie, pojemniki wypełnione kaszą lub ziarnami, ilustracje przedstawiające instrumenty, zapis nutowy utworu
„Karty pracy” cz. 4, s. 23, kredki
Temat dnia: Muzyka w moim domu
Pomoce: zestawy sześciu papierowych prostokątów różnej wielkości
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 24–25
Karty pracy z literą „H”
Temat dnia: Obrazy zapisane w nutach
Następnie zachęca dzieci do napełniania butelek wodą i szukania różnych dźwięków, których wysokość zależy od ilości wody. Dzieci grają na butelkach, próbują je ustawiać zgodnie z kolejnością dźwięków (w górę i w dół), wygrywają układane przez siebie rytmy.
Temat dnia: Tańczyć każdy może
(link przesłany na maila)
(link przesłany na maila)
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 26, muzyka elektroniczna
Karta pracy z liczeniem
Temat dnia: Nasza orkiestra
(film zamieszczony na fb)
(link przesłany na fb)
Kolorowanki
Krąg tematyczny : Łąka pełna życia
Temat dnia: Świat pod lupą
„Narodziny motyla” – film ukazujący motyle oraz ich cykl rozwojowy.
Link do filmiku zamieszczony na mailu grupy
„Łąka pełna życia” – omawianie obrazka, ćwiczenia spostrzegawczości. Na karcie pracy dzieci nazywają i kolorują zwierzęta. Liczą koniki polne i biedronki oraz porównują ich liczbę. Pod obrazkiem wklejają odpowiednie liczby i właściwy znak między nimi.
Pomoce: „Karty pracy” oz. 4, s. 16, kredki
Objaśnienie karty pracy zamieszczone na grupowym fb
„Mieszkańcy łąki” – opowiadanie
Opowiadanie dostępne na grupowym fb
„Motyl” – praca plastyczno-techniczna. Dzieci z „Teczki małego artysty” wytłaczają koła potrzebne do wykonania motyla. Na środku kartki z bloku technicznego odciskają ślad palca wskazującego umoczonego w farbie jako tułów motyla oraz ślady kciuka – jako czułki. Następnie przyklejają koła według instrukcji, tworząc skrzydła motyla
Pomoce: „Teczka małego artysty” – Motyl, blok techniczny, nożyczki, klej, farby
Objaśnienie pracy plastyczno – technicznej dostępne na grupowym fb.
„Motyl ćwiczenie oddechowe i układanka ”-. Dziecko ma za zadanie przenieść kolorowe kółka w miejsce białych kropek na skrzydłach motyla za pomocą słomki (zasysając papierowe kołka). Kółka można umieszczać na podstawie wzorów lub dowolnie.
Układanka dostępna na na mailu grupy
Temat dnia : Na tęczowej łące
„Fotogaleria łąkowa” – oglądanie zdjęć oraz wykonanie zadania na karcie pracy. Dzieci oglądają zdjęcia zwierząt łąkowych, podają ich nazwy. Chętne dzieci wybierają zdjęcie, które najbardziej im się podoba, opowiadają o nim, uzasadniają swój wybór. Na karcie pracy dzieci oglądają łąkę i zamieszkujące ją zwierzęta, nazywają je oraz otaczają pętlami 5 żuków, 7 pająków i 3 dżdżownice.
Zdjęcia łąki dostępne na miału grupy
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 17, kredki
„Litera J” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery, karta pracy.
Pomoce : „Popisanki ” s. 27
Dla chętnych : dodatkowe karty pracy z „Literą J ” dostępne na mailu grupy
„Kącik ciekawej książki” – słuchanie utworów czytanych przez nauczyciela.
Opowiadanie dostępne na grupowym fb.
Temat dnia : Tworzymy łąkowy atlas
„Na łące” – słuchanie wiersza
Wiersz dostępny na grupowym fb
„Ogród botaniczny wokół nas” – pokaz wybranych gatunków roślin łąkowych, ziół
Wybrane gatunki ziół dostępne na mailu grupy
„Geometryczne kwiatki” – ćwiczenia w klasyfikowaniu i nazywaniu figur geometrycznych . Dzieci wycinają figury geometryczne, następnie starą się je nazwać .Dzieci układają kwiaty . Sposób ich ułożenia jest dowolny.
Pomoce : Pomoce dydaktyczne” – Figury do klasyfikacji (s. 43)
„Wiosenne duble ” – dla chętnych
Gra dostępna na mailu grupy
Temat dnia : Harmonia przyrody
„Wiosenne literki” – wypełnianie sylwet liter plasteliną. Dzieci rysują szablon litery, która kojarzy im się z wiosną, np. ł – łąka, s – stokrotka. Wyklejają kształt litery plasteliną. Obok rysują swoje skojarzenie.
Pomoce: kartki A4, plastelina, kredki
„Co w trawie piszczy?” – słuchanie opowiadania
Opowiadanie dostępne na grupowym fb.
„Spotkanie z pszczołą Mioduszką” – etapy powstawania miodu i jego właściwości ,karty pracy ,
Etapy powstania miodu dostępne na grupowym fb.
„Karty pracy” cz. 4, s. 21
„Zagadki z łąki” – rozwiązywanie zagadek o zwierzętach żyjących na łące .
Zagadki dostępne na grupowym fb.
„Łamigłówka ” – dla chętnych
Łamigłówka dostępna na mailu grupy
Temat dnia : Kto się ukrył w trawie?
„Wiosenne kwiaty” – narysuj linie po śladzie i dowiedz się , ile kwiatów wyrosło w ogrodzie małej ogrodniczki.
Karta pracy dostępna ma mailu grupy
„Majowa łąka ” – wpisz na płatkach brakujące cyfry tak , by zachować ich kolejność i powiedz , czy każdy kwiat ma tyle samo płatków.
Karta pracy dostępna ma mailu grupy
„Żaby do kryjówki!” -– narysuj po śladzie części obrazka i połącz kropeczki od 1 do 10 w celu dokończenia rysunku.
„Karty pracy” oz. 4, s. 22, kredki
„Kto mieszka na łące?” – omówienie ilustracji w „Kartach pracy” Dzieci oglądają ilustrację „Łąka latem” i uzupełniają ją naklejkami. Nazywają zwierzęta na ilustracji.
„Karty pracy” oz. 4, rozkładówka „Łąka latem”
Krąg tematy: Świat dla odważnych
Temat dnia. : Strach ma wielkie oczy
Wiersz zamieszczony na grupowym fb.
„Karty pracy” oz. 4, s. 9, kredki
Objaśnienie karty pracy zamieszczona na fb
Temat dnia: Siła odwagi
Pomoce: robot i lalka – zabawki albo rysunki (mogą być duże lub małe – dla każdego dziecka)
Film zamieszczony na grupie Fb
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 10, ołówek, kredki
Temat dnia: Do odważnych świat należy
Film zamieszczony na grupie Fb
Film zamieszczony na grupie Fb
Film zamieszczony na grupie Fb
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 11–12
Temat dnia: Mali bohaterowie
Jakie cechy powinien mieć bohater? Jakie czyny możemy przypisać bohaterom? Czy mieliście okazję
zostać bohaterami? Dzieci udzielają odpowiedzi.
Jestem odważna/odważny, ponieważ…” – opowiadania dzieci na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń.
Krąg tematyczny: Historia ukryta w legendach
Temat dnia. : Spotkanie ze Smokiem Wawelskim
Prezentacja dostępna na mailu grupy,mapa Polski załączona na mailu grupy.
Legenda zamieszczona na grupowym fb,hejnał zamieszczony na mailu grupy
Pomoce: „Karty pracy” cz. 4, s. 3, kredki
Objaśnienie karty pracy zamieszczone na grupowym fb.
Pomoce: ,,Pomoce dydaktyczne” str. 47 – Historyjka obrazkowa „Smok i jego historia ”, nożyczki , kartki, kredki
W załączniku przesłano kolorowankę Krakowa .
Temat dnia : Kwiat paproci
Pomoce : plastelina
krakowskie precle link do obrazków dostępny na mailu grupy
Pomoce:: „Karty pracy” cz. 4, s. 4–5, ołówek, kredki
„Popisanki ” s. 25 ćwiczenie 1, 2, 3,
Karty z obrazkami dostępne na mailu grupy.
Karta pracy z literą „Ł” dostępna na mailu grupy
Temat dnia. : „Legendy naszej stolicy”
Ilustracje z charakterystycznymi miejscami Warszawy dostępne na mailu grupy
Pomoce: „Karty pracy” oz. 4, s. 6
Objaśnienie karty pracy zamieszczone na grupowym fb
Legenda zamieszczona na grupowym fb.
Figury geometryczne zamieszczone na mailu grupy
Gra planszowa „Polskie symbole narodowe ”
Gra planszowa zamieszczona na mailu grupy
Zaznacz na czerwono literę A w podanych wyrazach
Piosenka dostępna na mailu
Kolorowanka na temat segregowania śmieci dostępna na mailu
Temat dnia : Mądrość ukryta w słowie
Legenda o Bazyliszku zamieszczona na mailu grupy
Pomoce: kartonowe pudła, krepina lub tkanina na fosę, sznurek i karton na most zwodzony
Rebusy zamieszczone na grupowym mailu
Ilustracje zamieszczone na mailu grupy
Temat dnia : Nasz mały teatr
Opowiadanie dostępne na grupowym fb.
Pomoce: zdjęcie pomnika warszawskiej Syrenki, herb Warszawy, „Karty pracy” cz. 4, s. 8
Pomnik Syrenki i herb Warszawy zamieszczony na mailu grupy.
Objaśnienie karty pracy dostępne na grupowym fb
Scenografia i postacie zamieszczone na mailu grupy .
Krzyżówki zamieszczone na miału grupy.
„Wiosenne karty pracy ” – zadania do wyboru dla chętnych.
Karty pracy dostępne na mailu grupy.
Krąg tematyczny: Ekologiczny świat
Temat dnia: Segregować każdy może
Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 56, kredki lub ołówek
Temat dnia: Ekocuda – coś nowego ze starego
Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 58–59, kredki, ołówek
Temat dnia: Zakupy z ekotorbą
Pomoce: karty pracy wysyłane na maila.
Temat dnia: Kodeks małego ekologa
Pomoce: „Karty pracy” cz. 3, s. 62, kredki
Krąg tematyczny: Radosna Wielkanoc
Temat dnia: Przedświąteczne przygotowania
(link do filmiku zamieszczony na mailu grupy )
( bajka zamieszczona na grupowym fb.)
(pomoce: „Karty pracy” część 3, s. 42, kredki )
(pomoce: „Teczka Małego artysty” – Wielkanocny zajączek (nr 14), klej.)
W pliku zostaną zamieszczone karty obrazkowe ( 3 strony z 18 kartami) na których zilustrowano atrybuty Wielkanocy. Wydrukowane podwójnie i wycięte karty mogą posłużyć do gry w memo, układania sekwencji, kategoryzacji, czy sortowania.
(plik zamieszczony na mailu grupy )
Temat dnia: Pisanki, kraszanki – sztuka ludowa
Zabawy :
(filmik o tradycjach wielkanocnych zamieszczony w mialu grupy)
(wiersz zamieszony na na naszym grupowym fb )
Pisanki
Pisanki, pisanki
Jajka malowane,
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki,
jajka kolorowe,
na nich malowane bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance piękne opowiastki.
Krystyna Różecka
Dzieci wymieniają przykładowe motywy, które można zobaczyć na pisankach.Rodzice pokazują dzieciom różne pisanki ( w internecie ) i wspólnie omawiają różnice w ich wyglądzie.
( link do obrazków przedstawiających pisanki na zmieszczony na mailu grupy)
(pomoce: „Karty pracy” część. 3, s. 43, ołówek)
(koszyczek i obrazki, na których są przedstawione produkty, które tradycyjnie znajdują się w koszyczku ,zamieszczone w mailu grupy)
Temat dnia: Wielkanoc w Polsce
Zabawy :
Znaczenie symboli wielkanocnych:
(link na temat :co symbolizuje jajko, palma, baranek i zajączek? Znaczenie symboli wielkanocnych zamieszony na mailu grupy )
(pomoce: „Karty pracy” część .3, s. 44 – 45, kredki )
(Link do piosenki zamieszczony w mailu grupy)
„Puzzle literowanie ” – w pliku zostaną zamieszone ilustracje na których są przedstawione wiosenno-wielkanocne atrybuty (jajka, kurka, bazie, palma, baran, zając, motyl, rybka) z podpisami na klockach oraz szablon klocków do dowolnego wypełnienia. Zadaniem dziecka jest odczytanie podpisów pod obrazkami, wycięcie puzzli i dopasowanie liter do odpowiednich obrazków.
( plik zamieszczony na mailu grupy)
Temat dnia: Wielkanocne stroiki
Zabawy :
(link do obrazków zamieszczony w mailu grupy )
(pomoce : „Karty pracy” część. 3, str. 46, lupa )
(pomoce: stół , naczynia, serweta lub obrus)
(link do filmiku zamieszczony mailu grupy)
W załączniku przesyłam kolorowankę tulipana
(kolorowanka zamieszczona w mailu grupy)
Temat dnia: Śmigus – dyngus na wesoło
Zabawy :
(link do filmiku zamieszczony na mailu grupy)
(pomoce: „Karty pracy” oz. 3, s. 47, kredki )
(karta pracy zamieszczona na mailu grupy )
( karta pracy zamieszczona w mailu grupy )
( karta pracy zamieszczona w mailu grupy)
Jeżeli masz do nas jakieś pytania lub chcesz dowiedzieć się więcej.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.